Pressemelding

Ny journalløsning skal gi tannhelsetjenesten bedre arbeidsflyt i hverdagen

Hittil har tannleger og tannpleiere vært nedprioritert i digitaliseringsarbeidet. Fremdeles brukes papirpost som verktøy i tannhelsetjenesten. Dette vil vi endre, sier Thomas Smedsrud, administrerende direktør i Kernel.

Konsernet - som står bak blant annet DIPS - bygger nå en ny, moderne journalløsning for tannhelsetjenesten. Det nye systemet vil få navnet Sonett og utvikles i tett samarbeid med tannhelsepersonell, slik at løsningen blir så brukervennlig og effektiv som mulig. Med mulighetene som ligger i kunstig intelligens og drift i skyen, vil Sonett gjøre tannhelsetjenestens hverdag mer digital og mindre tungvint.

- Vårt mål er å gi tannhelsepersonell tilgang til de samme nasjonale tjenestene som annet helsepersonell har. Henvisninger fra tannhelsetjenesten sendes og mottas i dag hovedsakelig per post, legger Smedsrud til.

Manglende digitalisering innebærer ekstra ventetid for pasienten og mye manuelt arbeid, både hos sender og mottaker. Resepter skrives også stort sett på papir, selv om fastleger har hatt tilgang til elektronisk resept i over 10 år.

- Med Sonett ønsker vi å invitere tannleger, tannpleiere og tannhelsesekretærer inn i det digitale helsefellesskapet, sier Smedsrud.

Tilgjengelig hvor som helst

Utviklingen vil skje i tett samarbeid med tannleger, tannpleiere og tannhelsesekretærer. Dette gjøres for å sikre at systemet tilfredsstiller målgruppens behov og ønsker.

- Det er slutt på den tiden da programvare ble utviklet i årevis på bakrommet for deretter å bli presentert til brukerne. Moderne programvare utvikles med brukersentrert filosofi ved å forstå brukerne og deres behov. Deretter design og testing for å finne utforming som best løser brukerens utfordringer. Ofte går vi flere runder før vi og brukerne er helt fornøyde med resultatet, påpeker Green.

Sonett har også planlagt å bruke kunstig intelligens for å automatisere tidkrevende oppgaver. «Ambient listening», hvor journalen føres automatisk ved å lytte til hva som blir sagt under konsultasjonen, er noe av det første Kvikna ønsker å utforske. Kvikna vil også se på muligheten for å bruke kunstig intelligens for å tolke røntgenbilder.

- Flere offentlige tannklinikker ønsker bedre samhandling med kommunehelsetjenesten, mens andre forteller oss at de trenger bedre oversikt over totalvirksomheten. Alle er frustrert over mengden papir og tunge prosesser. Vi lytter til behovene og lager hypoteser og skisser til hvordan dette kan løses best mulig, før vi begynner å skrive kode, forklarer Green.

Bedre flyt i hverdagen

Sonett utvikles som et skybasert system. Det vil si at alle oppdateringer av programvare og takster skjer automatisk uten at brukeren må involveres.

- Vi ble veldig overrasket da tannlegene vi intervjuet fortalte at de selv oppgraderer programvare og takstene med minnepenn, sier Lars-Harald Green, daglig leder i Kernel-selskapet Kvikna, som har ansvaret for utviklingen av Sonett.

Det nye systemet ligger i skyen, noe som betyr at tannlegene ikke trenger egne servere for å drifte journalsystemet lokalt. Sonett blir altså tilgjengelig hvor som helst, fra både mobil, nettbrett eller datamaskin.

Lansering i 2026

Sonett vil være under utvikling og utprøving i 2025 og lanseres til tannhelsepersonell tidlig i 2026. Kvikna ønsker at så mange som mulig kommer med idéer og innspill under utviklingen, opplyser Green.

Kontakt

Lars-Harald Green
Daglig Leder Kvikna AS
lhg@kvikna.no
92 113 400

Om Kernel

Kernel-konsernet har som mål å stimulere til hurtig utvikling av løsninger innen e-helse. Kernel ønsker å være en akselerator for å lage markedets beste, tett-integrerte løsninger for helsesektoren. Med et langsiktig perspektiv kombinert med lang erfaring og innovasjonskraft, utvikler Kernel teknologi som skal løse samfunnets største utfordringer. Selskapet står bak blant annet DIPS, Aidn, Kvikna og DeepInsight. Kernel har ca. 500 ansatte.

Les mer om Kernel her

Om Kvikna

Kvikna er et helseteknologiselskap med et dedikert fokus på primærhelsetjenestens behov. Sammen med helsepersonell, pasienter og pårørende sørger vi for å lage fremtidens primærhelsetjeneste. I Kvikna er alle lidenskapelig opptatt av å lage løsninger sammen med og for de som trenger det mest. Med et langsiktig perspektiv, erfaring og god gammeldags innovasjonskraft utvikler vi teknologi som løfter hverdagen til millioner av mennesker. Kvikna har kontorer i Tønsberg og Bergen og har 35 ansatte.

Les mer om Kvikna her